Első lépéseim

Digitális fotózás kezdőknek

Mivel a kezdők számára is kifogyhatatlanok a lehetőségek a digitális fotózás gyakorlására, így nézzünk meg néhány újabb lehetőséget a továbblepésre. Gyarapítsuk tudásunkat, hogy jól tudjuk használni digitális fényképezőgépünket.

Valószínűleg már hallottunk olyan szavakat, mint rekesz, expozíció és záridő. Tegyük próbára magunkat és nézzük meg mi fog történni akkor, ha kilepünk az automatikus programok bűvköréből és elkezdjük használni a félautomata beállításokat.

Röviden bemutatom, hogy mit csináljunk és az hogyan lesz befolyással a fotóinkra.

Mi jelent a rekesz prioritása?

Kezdő digitális fotósként se legyünk bátortalanok elhagyni a megszokott, gyorsan használható automata beállításokat.

Tegyük meg ezt minél előbb, s élvezzük az alkotás szabadságát.

Így első lépésként állítsuk fényképezőgépünket rekesz előválasztásos automatikus (aperture priority) vagy záridő előválasztásos automatikus (shutter priority) üzemmódba. Canon esetében ez AV vagy TV. A Nikonnál ez A, illetve S betűjelzéssel látható a vezérlőtárcsán.

 

digitalis fotozas kezdoknek

Beszéljünk egy kicsit az rekeszről (aperture).
Alacsony rekesznyílásnál több fény érkezik a fényképezőbe, így olyan helyzetekben is készíthetünk képeket, ahol  kevés a fény, például beltéren vagy éjszaka.
Az alacsony rekesz sekély mélységélességet is biztosít. Igen, ezek azok a fotók, ahol egy dolog van fókuszban, és a háttér elmosódott. (A mélységélesség az a sáv, amely egy fényképen az élesen megjelenő részt foglalja magába. A kép legélesebb része a fókuszpontnál van, ezért célszerű azt a témára vagy a téma azon részére irányítani, melyre a figyelmet terelni kívánjuk. )

Ha nagy rekeszértékkel készítünk képeket (például 16-os beállítással), sok fénynek kell lennie, például napközben, szabadtéren.
Objektívünktől függően előfordulhat, hogy a rekeszt nem lehet nagyon alacsonyra állítani. Ezzel pedig nem biztos, hogy sok homályos hátteret tudunk elérni. Ezért ha tetszik az elmosódott háttér, érdemes megfontolni egy alacsony rekeszű objektív beszerzését.

Tegyünk egy próbát!

Forgassuk a fényképezőgép vezérlőtárcsáját rekesz (blende) prioritás (A) módba.
Ez azt fogja jelenti, hogy mi állítjuk be a rekesz értékét, a fényképezőgép pedig automatikusan beállítja a záridőt, hogy a fénykép megfelelő legyen – nem túl világos, és nem is sötét.

Mikor használjunk alacsony vagy magas rekeszérteket?

Állítsunk alacsony rekesznyílást, ha elmosódott háttérre van szükségünk, vagy nagyot, ha mindent fókuszba szeretnénk állítani.

digitalis fotozas kezdoknek

Vagyis: ha például egy tárgyat vagy egy állatot szeretnénk lefényképezni elmosódott háttérrel, akkor a blende beállítása kicsi (f/2.8, f/4, f/5.6) lesz. Ha a ezeket a dolgokat és a hátteret is élesen szeretnénk látni a képen, akkor ez a beállítás nagy (f/8, f/11) lesz. |A legnagyobb beállítással (f/22, f/32) pedig elérhetjük, hogy minden éles lesz a képen, az elejétől a közepén át a háttérig.

digitalis fotozas

Az expozíció meghatározza, hogy a kép túl világos vagy túl sötét-e. Általában, ha 0-ra van állítva, ez pont megfelelő. Rekesz-prioritás üzemmódban mindig 0-n marad. Ha azt szeretnénk, hogy a kép világosabb legyen, lépjünk magasabbra ( pozitív irányba ), ha sötétebbet szeretnénk lépjünk a nullától balra (negatív irányba).

A fényképezőgép ISO beállítása

Minél alacsonyabb az ISO (100-200), annál kisebb fénymennyiséget fog használni a fényképezőgép. Tehát, ha igazán ragyogó napsütéses nap van és szabadtéren fényképezünk, állítsuk az ISO értékét 100-ra. Minél magasabbra állítjuk be az ISO értéket, annál több fényt fog használni a fényképezőgép.
Egyszerű: az ISO érteke fordítottan arányos a fénnyel. (Kicsi ISO nagy fény, nagy ISO kevés fény.)
Tehát, ha vaku nélkül próbálunk képet készíteni beltéren és több fényre van szükségünk, akkor próbáljuk meg beállítani az ISO értékét 800-ra vagy annál magasabbra, hogy meggyőződjünk arról elegendő magas záridőt tud-e elérni a fényképezőgép , ahhoz, hogy ez mellett az ISO érték mellett produkálni tudja a nullás expozíciós értéket.

digitalis fotozas kezdoknek

A záridő prioritás beállítása és megváltoztatása

Most forgassuk el a fényképezőgép vezérlőtárcsáját, hogy záridő prioritású (S) módban fényképezzen. Ez azt jelenti, hogy mi állítjuk be a záridőt, és a fényképező állítja be a rekeszt. A zársebesség azt jelzi, hogy a kamera milyen gyorsan rögzíti a képet.

A lassú záridő például lehetővé teszi a víz mozgásának rögzítését egy vízesés fotózásakor.

Ugyanakkor ha szelet szeretnénk fotózni állítsuk be a záridőt nagyra (például 1/250 másodpercre). Ez elég lesz ahhoz, hogy “lefotózzuk” a szelet.

digitalisf fotozas

A zársebesség megváltoztatásához ugyanazt a kis fekete tárcsát használjuk, amelyet a rekesz megváltoztatásához használtunk.
Beállításkor ügyeljünk arra, hogy szemmel tartsuk a rekeszértéket, amikor megváltoztatjuk a záridőt. Ha a rekesz száma villogni kezd, az azt jelenti, hogy a kiválasztott záridő túl magas vagy túl alacsony ahhoz, hogy a kép megfelelően exponálódjon.

Mi történik, ha a zársebesség túl nagy?

Ha túl magas a zársebesség, az azt jelenti, hogy nincs elég fény és a rekeszérték nem lehet alacsonyabb, hogy több fényt engedjen be. Így a kép túl sötét lesz. Csökkenteni kell a zársebességet, amíg a rekesz száma nem villog. Ha ezt elértük az azt jelenti, hogy a kép ismét megfelelő módon lesz megvilágítva. (Megpróbálhatjuk növelni az ISO-értékét is.)

Ritka esetekben lehet a zársebesség túl alacsony, mondjuk amikor egy erős napsütésben lévő vízesésről próbálunk képet készíteni. Ez azt jelenti, hogy túl sok fény van, és a kép túl világos lesz. Nagyobbra kell állítanunk a  zársebességet, amíg a rekesz száma nem villog, hogy a kép megfelelően legyen exponálva. (Megpróbálhatjuk csökkenteni az ISO-értékét is.)

A fényképezőgép megfelelő fókuszálása

Ha azt akarjuk, hogy a fényképezőgépünk pontosan oda fókuszáljon, ahova mi szeretnénk, akkor tekintsük át újra az AF mező beállításait.
Mert előfordulhat, hogy a hátterünk lesz éles és nem a téma, ha alacsony rekeszértékkel fényképezünk.

(A kezdeti lépések beállításához térjünk vissza az “Első pár egyszerű dolog” beállításaihoz.)

Ezért ellenőrizzük le az AF mező beállítását. Ha a fényképezőgépünk „automatikus kiválasztás” -ra van állítva, akkor a fényképezőgép megpróbálja „kitalálni”, hogy mire próbálunk fókuszálni és automatikusan kiválasztja amit ő gondol. Így néha életlen fókuszt kaphatunk. Válasszuk ki a megfelelő beállítást aszerint, hogy mozgó vagy mozdulatlan a témánk ( ezek az opciók beprogramozottak a készülékekbe) , illetve szeretnénk-e használni a kézi beállítást.

Manuális fókusz beállítását követően a fényképezőgép mindig arra az egy pontra fókuszál. Ha félig lenyomjuk az exponálógombot és átnézzük a keresőt, akkor a kiválasztott fókuszpontot fogja jelezni és valószínűleg hallani fogjuk az objektív fókuszálását. Ez azt jelenti, hogy a lencsénk arra az egy pontra fókuszál.

Hogy ezen dolgok útvesztőibe ne nagyon bonyolódjunk bele segítségként nézzük meg Budai Petúr élményszámba menő videóját is. Rémekül szemlélteti a rekesz, a záridő és az ISO összefüggéseit.

Hogyan készüljünk fel a kézi beállítás használatára?

Még néhány tucatnyi fotót kell elkészítenünk rekesz (A) és záridő (S) prioritással, s elegendő gyakorlatunk és meglátásunk lesz ahhoz, hogy bátran átváltsunk kézi beállításra.
A gyakorlással megtanuljuk, hogy mely helyzetek milyen felvételi módokat igényelnek. Fontosabb egy szép háttér elmosódása? Használjuk a rekesz-előválasztás prioritást. Fontosabb a sebesség rögzítése? Akkor pedig a záridő prioritást.

 

Ezek a dolgok segíteni fognak abban, hogy a jobb fotókat készítsük. Próbáljuk ki őket bátran!

 

Leave a Reply

error: Content is protected !!